آموزش جدید

یکی از دوستان نزدیک گلایه کرده بود از فزونی و گرانی که مثلا برای مهد کودک دخترم فقط برای دفتر و دستکش 50 هزار تومان ناقابل هزینه کرده ام و باقی قضایا.رو به دوستم کردم و گفتم امروز هر جا میرویم همین گپ است و گفتار .بعد رو به دختر نازش کردم . از درسهایش پرسیدم. اندکی با من و من و کمرویی جواب میداد. میخواستم مقایسه ای بکنم آموزش امروز و دلمشغولی سیستم آموزشی امروز.

دخترک معصوم با نگاهی از سر حجب و حیا گفت برایمان هر روز قصه و نقاشی میدهند. پرسیدم : میتونی یکی از اون قصه هات را برامون تعرف کنی .با همان حالت دخترانه گفت : آره. گفتم : چه قصه ای داری برامون تعریف کنی، کدوی قلقله زن، مرغ با فکر،خروس زری پیرهن پری و.....  دخترک گفت : نه این قصه ها نیست .امروز خانممون برامون قصه حسین فهمیده را گفته. گفت که خودش را زیر تانک کرده تا ما آرام باشیم .

اولش خندیدم ولی مقداری بعد فهمیدم که دردا که باید گریست. یک دخترک معصوم 5 ساله چطور میتواند جنگ و خون و خونریزی و قصه ای نامانوس با آن داشته هایی که دارد را هضم کند. نمیدانم امروز فاکتورهای یک مربی مهدکودکی چیست ولی حداقل اگر خود مربی هم فرزندی داشته باشد شوربختا به حال آن فرزند و آن تفکر خصمانه و خشن. آیا از همین امروز باید عملیات انتحاری را در ذهن نوگل های کوچکمان بکاریم. آیا از همین بدو کودکی بجای اینکه با دنیای گل و سوسن و زنبق رشد کنند خلاقیتاشان را بیابیم آنها را به جنگ نیروهای اهریمنی ببریم که اصلا ندیده اند و نمیشناسند. نمیدانم احساس چیست و چه رنگ و بویی دارد ! یا من نمیدانم یا ما نمیدانیم یا....افسوس از این آموزش جدید که جز خرافات و تکیه به مذهب چیز دیگری را به خورد و خوراک این کودکان نمیدهند و هرچیزی را که بیشتر با نادانی بر آن پای بفشاریم نتیجه عکس خواهد داد. این را همواره تجربه ثابت کرده است .

نظرات 3 + ارسال نظر
صبا شنبه 11 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 10:02 ق.ظ http://forjeh20.blogfa.com

البته با یک گل بهار نمی شود.
خبر از خیلی مهد کودکهای دیگر دارید؟ اینکه چه برنامه هایی دارند؟ کلاس موسیقی و رقص و ... اینها که با مذهب ما بیگانه اند . موسیقی ها و حرکت هایی که با روح کودکان ما تناسبی نداره وصرفا جهت شاد کردن اونها و سرگرم ساختن و سپری کردن وقت شون هست.
البته که باید کودکان مان را با مذهب و عقاید مون آشنا کنیم ولی نه به اون شکلی که اون بچه تعریف کرده.

درود دوست خوب من .
البته که با یک گل بهار نمیشود. من خواستم نسل امروز دبستان را با نسل دیروز خودم قیاس کنم و البته ین حقیر تا آنجایی که میدانم دیگر مهد کودکهای دولتی هم همین شاخصه را دارند که با بیلبوردهای بزرگ در شهر افتخار مقامهای اول شدن مداحی کودکان مهد و پیش دبستانی را به رخ میکشانند . آیا به نظر شما صحیح هست که همین اکنون کودکان را مولد گریه بسازیم ؟ کودک بزرگ که میشود با لالایی مادر رشد میکند و این همان موسیقی سالمی است که همواره همه ما با آن رشد کرده ایم ولی از آنجایی که کودک بشود کالایی برای اهداف ایدئولوژیک دیگر چه انتظاری باید داشت .

محمد خلیلی یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:08 ب.ظ

سلام.نابسامانی سیستم اموزشی کشور داستان هزار یک شب است. در واقع هر دوره اموزش یباید برای یک سنین خاص برنامه ریزی شده باشد و نیازها و شکوفایی استعداد کودکان هدف اصلی باشد.داستان حسین فهمیده با سن یک دختر مهد کودکی سنخیتی ندارد.نقاشی ورزش تمرین حرف الفبا قران کاردستی با کاغذ و چوب بهترین برنامه برای خردسالان است نه دستان ترکیدن زیر تانک و وحشت و باروت...

کوچ چهارشنبه 15 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 07:28 ب.ظ

با سلام .
من هم با نظر اقا یاخانم صبا کاملا موافقم.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد