هرخانه یک خار خس

در خانه هایی که دیرسالی همه ماکودکی های مان را آنجا پشت سر گذاشته ایم به خوبی یاد داریم که هر خانه ای که میرفتیم یک خارخس و اگر بخواهیم امروزی تر بگوییم یک باغچه داشت. البته بستگی به وسعت خانه داشت از هر نظر ،مثلا اگر خانه ای بود که بروبیای بسیار داشت خارخسشان هم همانقدر بزرگتر بود.با این حال کم درآمدترین قشرهای جامعه دیروز این دیار خارخسی داشتند که حداقل یک یادو نخل ،لیمو ،انجیر و چند کرت سبزی هم داشتند که مرسومترینش پرگو (پرپین)  درفصل تابستان و در زمستان تربچه و شوید حضور سبزشان در کرتهای مربع شکل نمایان بود.اما با توجه به معماری نو و فرهنگی که به زور میخواهد ادای شهرنشینی  دربیاورد خارخس هم جایی ندارد. البته این هم باید در نظر گرفت که مساحت خانه های امروزی بسیار کمتر شده اند و شاید یکی از دلایلش هم همین باشد. با این حال میتوان خارخسکی را در خانه داشت که بسیار برای روح و روان آدمی را نوازش میدهد. وقتی که برای نهار یا حتی شام سبزی را از کرتهای خارخسمان میچینیم صد البته طعم و لذت دوچندانی دارد.

قسمتی از مطلبی از سایت توانبخشی آورده ام که تاثیر باغچه و خارخس داری در روح و روان آدمی را بیان میکند.

امید به زندگی تاثیری شناخته شده در بهداشت جسم و روان آدمی دارد و پرورش گیاهان مثمر طبعا برانگیزندۀ امید در انسان و مشوق نگاه به آینده است. از سوی دیگر، احداث باغچه مستلزم یاریگری بین انسان هاست. از این رو است که فعالیت های باغچه کاری و درختکاری فرصتی کم نظیر برای همکاری و همنشینیِ آرامبخش با دیگران به وجود می آورد. همکاریِ بیماران، معلولین و سالمندان با یکدیگر در احداث و نگهداری از یک باغچه فرصت های پرشماری برای درک توانمندی های بالقوۀ فردی و جمعی و نتیجتا تقویت اعتماد به نفس در این مددجویان فراهم می کند. هدف کارگاه آموزشیِ باغچه کاری ویژۀ آسایشگاه ها و مراکز توانبخشی ایجاد فضایی آرام و دلنشین برای مددجویان و خانواده های آنان به دست خود ایشان است. در این کارگاه، علاوه بر فنون باغچه کاری و درختکاریِ مولد با کمترین میزان آب، آگاهی از  روش های تغذیۀ سالم و تحرکِ فیزیکی مفید در قالب فعالیت های آسان و سبک به فراگیران منتقل می شود. 

 

در آمریکای شمالی و اروپا، به لحاظ آگاهی از تاثیر مثبت باغچه کاری بر روح و روان آدمی، حرفۀ  جدیدی  به نام «تداوی با باغچه کاری» به وجود آمده است که برای بهبود حال بیماران در آسایشگاه ها و مراکز توانبخشی و حتی جهت فرهنگسازی و تسریع فرآیند بازپروری برای معتادین و زندانیان به کار برده می شود. کارآیی باغچه کاری به منظور تداوی روحی و فرهنگ آموزی عملا به اثبات رسیده است

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد