صدا و سیما و سریالهای ترکیه ای


مدتی هست که در فیسبوک و دیگر صفحات اجتماعی و مجازی در نکوهش و بی کیفیت خواندن و دانستن سریالهای ترکی که از کانال های ماهواره ای پخش میشود مطالبی نوشته میشود .اما کاش آسیب شناسی میشد که چرا به رغم تمام تبلیغ های سوء مردم همچنان این سریالها را دنبال میکنند و عملا صداوسیما جز چند برنامه معدود رسالت یک رسانه ملی را ندارد .صداوسیما در زمینه طنز تلویزیونی تا آنجا سطح کیفی سریالهایشان پایین آمده که هیچ گونه جذابیتی برای مخاطبانش ندارد .مهران مدیری را کناری میگذارند تا به طنزهای بی کیفیت را به خورد مخاطبان خود بدهند و این همان نادیده گرفتن مخاطب است که یک درصد شعور هم برای تماشاگرانش قائل نیستند. در سریالهای دیگر رسانه ملی هم که کمافی السابق همچنان سریالهای با ایدئولوژی صداوسیما نه کمتر نه بیشتر در چارچوبی تنگ و خفه با موضوعاتی که طیف وسیعی از مردم با آن همذات پنداری نمیکنند درحال پخش است. سریالها اگر طنز باشند که طبق معمول اسامی ایرانی را بازیگران یدک میکشند وکارگردان به ناچار باید برای دلخوشی سازمان انتخاب کند و اگر سریال هم جدی باشد نقشهای منفی را اسامی ایرانی بر کارکترهای فیلم میگذارند. شخصیتهای بیشتر سریالها مشخص و واضح است برای تماشاگر ،اگر ریش داشته باشد و محسنات با وجناتی داشته باشد اصلا نباید شک کرد که این نقش بازیگر منفی است و برعکس.اگر بخواهیم از نظر فنی و تکنیکی سریالهای ایرانی را آنالیز کنیم هم نقدهای جدی بر آن وارد است جز موارد انگشت شماری که هر چند سال یکبار پخش میشود. حالا قضاوت کنیم که مردم چگونه این سریالهای محصولات ترکیه را نگاه نکنند.گرچه همین سریالهای ترکی هم بیشتر جنبه خوراک کشورهای همسایه از جمله حوزه خلیج و ایران را دارند و از چند فاکتور برای جذب مخاطب بیشتر استفاده میکنند از جمله ، خشونت و برهنگی.تکراری و ملال آور شدن موضوعات اکثر سریالهای ایرانی ذائقه مردم را به سوی سریالهای ترکیه ای میکشاند.البته باید یادآور شد در انبوه این سریالها ترکیه ای آثار خوبی هم دیده میشود .

با این حال اگر سینما و تصویر را به اهل فن واگذار کرد و مجال داد تا کارهایشان را آنطور که میخواهند انجام دهند بی شک مخاطب عام خواهد داشت . قهوه تلخ نمونه بارزی از این مثال است ، یا شبهای برره .متاسفانه در این چند سال اخیر مجال و میدان برای کسانی بوده که از دنیای فیلم و سینما فقط ایدئولوژی خاص قشری را یدک میکشیده اند و این هم عاقبت این واگذاری این حرفه حساس به افرادی ناآگاه .

نظرات 4 + ارسال نظر
محمد خلیلی پنج‌شنبه 27 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 12:35 ب.ظ

سلام بر علی اقا.سریال های ترکی شاید عیب و ایرادهای فنی وتاریخی زیادی داشته باشند ولی به نظر بنده دوتا نکته مثبت داره.یکی دوبله خوب. و دوم هم اینکه تاریخ و فرهنگ کشورشون رو تو این فیلم ها به کشورهای همسایه تزریق می کنند.برای مثال فیلم حریم سلطان باعث شده ما ایرانی ها رو با شاهزاده های ترک اشنا کنند ولی فیلم های ما دقیقا برعکس تا می توانند شاهان قدیم رو می کوبند.

حق با شماست محمد جان. هر کشوری ثروت فرهنگی خودش را گذشته ی خودش میدونه ولی ما برعکس مردمیم همواره

تاریخ ممنوعه جمعه 28 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 08:19 ب.ظ

سلام علی . ممنون که گذرا از ضعف برنامه های صداوسیما نوشتی ولی سطح توقع برنامه ی خوب را تا حد امثال مهران مدیری پایین نیار

درود .دوست عزیز بزرگی مثل بهرام بیضایی که جلای وطن کرد و رفت و همواره حسرت فیلم و سریال ساختن بدون دغدغه در بلاد خودش را با خود به خارج برد.مهران مدیری را مثال زدم برای اینکه بخش وسیعی از مردم با طنزهایش ارتباط خوبی برقرار میکردند و یادآور میشوم در زمینه طنز عرض کردم نه در زمینه سریالهای جدی .واگر بخواهیم باز هم در زمینه طنز مثالی بزنم به جرات میتوانم بگویم که یکی از ماناترین سریالهای طنز دایی جان ناپلئون هست که آن هم استاد تقوایی است که او هم مورد غضب دستگاه سیستم ارشادبوده و هست . اگر کسی را سراغ دارید چه بهتر، من مدیری را برای این مثال زدم که خودی صداوسیما بود نه چیز دیگر

خلیلی152 دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 12:26 ب.ظ

قصد هیچ گونه منفی گویی درباره در مورد فیلم های ترکی یا مردم را ندارم.ولی ناخوداگاه از زندگی چهار زوج اگاه شدم که تقریبا مصادف میشد با یه فیلم ترکی که شدیدا بین مردم محبوب گشته بود و زمانیکه از موضوع و روند فیلماکو با خبر شدم به تاثیر مستقیم فیلم بر زندگی ان چند زوج پی بردم.

[ بدون نام ] یکشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 04:46 ب.ظ

آغا همزاد پنداری درسته یا...

دروددوست من . همذات پنداری درست هست دوست من. این اصطلاحی است که درحوزه تئاتر و سینما و ادبیات کاربرد دارد و به معنای همدلی و یکدلی با قهرمان داستان می باشد ،حال میخواهد قهرمان سینما،داستان، نمایش باشد. اگر اشتباه نکنم اصطلاح انگلیسی آن هم empathy است که به همین معنا کار برد دارد. ممنون که با دقت مطالب را مطالعه میکنید دوست خوب من. ممنون و پاینده باشی.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد