رسالت ترانه امروز و دیروز

ترانه هایی که در گذر زمان هیچ گاه کهنه نمی شوند و همواره در تمام برهه های زندگی کاربردی هستند. پیوندی جدانشدنی است بین ترانه و زندگی روزمره ، تحولات اجتماعی سیاسی و خیلی از موارددیگر. با مثال چندین ترانه شاید این بحث ملموس تر به ذهن آید. ترانه ای به نام مرا ببوس ، ترانه سرا حیدر رقابی ، خواننده حسن گلنراقی ،آهنگساز مجید وفادار. این ترانه در بحبوحه کودتای کثیف 28 مرداد منتشر میشود و اقبال عمومی می یابد. عجین میشود این ترانه با اعدام چند افسر توده ای از جمله سرهنگ سیامک و خسرو روزبه و افکار عمومی داستانی برای این ترانه میسازد. بخش وسیعی از مردم آن زمان بر این باورند که هنگامی اعدام افسران حزب توده فرا میرسد سرهنگ سیامک این ترانه را برای دخترش میخواند.گرچه اینگونه نبوده است و بخاطر خفقان آن سالها خود جوش این باور همه گیر میشود. ترانه سرا و اهنگساز و خواننده این اثر ماندگار براین باور نیستند و در مصاحبه های خود به کرار به این موضوع اشاره کرده اند که اینگونه نبوده است. ترانه های بسیاردیگری نیز چنین بوده اند. مثلا ترانه شقایق از اردلان سرفزاز که داریوش اقبالی آن را میخواند اما این بار خود شاعر میگوید که آن را برای مرگ خسرو گل سرخی نوشته است و از ترانه های ماندگار اعتراضی به شمار میرود. اما ترانه هایی هم هستند که به زندگی روزمره و طبقات پایین جامعه میپردازد و بین مردم دهان به دهان میشود. ترانه ای است به نام زن بابای بد من از احمد معینی که شرح نامادری است که همیشه در فرهنگ ایرانی جای بحث بسیار داشته است. گرچه موسیقی این ترانه را خواننده ای به اصطلاح کوچه بازاری و لاله زاری خوانده است اما باز هم اقبال عمومی دارداما درقیاس با ترانه هایی که بار اعتراضی و سیاسی دارند کمتر دراذهان افکار عمومی مردم باقی می ماند. آلبوم بیداد اثر ماندگار استاد مشکاتیان ، صدای ملکوتی استاد شجریان و شعر از لسان الغیب . این آۀبوم گرچه در دهه 60 روانه بازار میشود و در موسیقی سنتی و اصیل جای میگیرد با این حال قشرهای متوسط و پایین جامعه با این اثر مانا ارتباط برقرار میکند، چرا که اشعار حافظ که هیچگاه بوی کهنگی به خود نمیگیرند با فضای آن سالها عجین میشود و باز اثر دیگر و ماندگار . اما آیا ترانه های امروز که در داخل کشور منتشر میشوند دارای چنین ویژگی هایی هستند؟ آیا ترانه های ماندگاری چون قبل منتشر خواهد شد. ؟ جواب این سوال را به عهده دوستان عزیز میگذارم .


فایل ترانه های نامبرده برای دانلود:


http://s3.picofile.com/file/7477975264/A_Moeini_Zanbaba_Bad_Man.wma.html   زن بابای بد من


 مراببوس                                     http://s3.picofile.com/file/7477990321/01.mp3.html



ترانه شقایق را که همه دارند.

نظرات 9 + ارسال نظر
اریا سه‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:35 ب.ظ

فرقی نمیکند بگویم و بدانی;یا نگویم و ندانی; فاصله دورت نمیکند;در خوب ترین جای جهان جاداری;جایی که دست هیچ کس به تو نمیرسد;دلم...

ای به داد من رسیده / تو روزای خود شکستن

هیرو سه‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 04:08 ب.ظ

درود بر علی اقا : مخزن اطلاعات تاریخ سیاسی معاصر
اطلاعات جالبی بود .احسنت برادر . کاش در پایان همین پست ترانه هایی که نام بردی را برای دانلود میزاشتی.
یه درخواست هم داشتم اگه اطلاعاتی در مورد این جناب دکتر معتضد داری مطلبی در احوالاتش بنویسی . اخه موندم وقتی تو صحنه تلویزیون می بینیمش باید چه برخورد گفتاری با ایشان صورت دهیم

درود احمد نازنین. والله دوست داشتم همین کار را بکنم به همین خاطر هم اون پیام را برات گذاشتم . اگر بلد شدم حتما میزارم.

حامدخلیلی سه‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 04:40 ب.ظ

سلام.ترانه های قدیمی هربارکه گوش میدی تازگی داره وفقط اسمش قدیمین ولی الان چی یک مشتی ادم اندن اسماشو که اصلاشکل ادم نی تتلو .طعمه.حالا شعراشو هم مثله خوشو
{صددفعه دادزدم عروده}

درودحامد جان. کاش شعراشون تنها مث مردم بود قیافه هاشون هم ........

مجید سه‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 06:47 ب.ظ

درود.ترانه هاى قدیم هرکدوم ازکلماتش مفهوم ومعنى قشنگى داره ولى ترانه هاى حالافقط چرت وپرته،همه رفتن کسى دوروبرم نیست،همه رفتندکسى دوروبرم نیست

محمد خلیلی سه‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:41 ب.ظ http://tangesiri.blogfa.com

سلام بر علی اقای عزیز.ترانه ها از ذهن و احساس ادمی سرچشمه می یابند و چون ذهن ادمی همیشه وابسطه به شرایط جامعه خویش بوده ترانه ها هم بی تاثیر از شرایط زمان نیستند.ترانه در فکر تو بودم سیمین هم ترانه ایست که به حزب توده زمان خویش نسبت داده میشده چون سیمین غانم با مریم رجبی و دوستانش رایطه نزدیکی داشته.شنیدم اوایل انفلاب این ترانه از رادیو اسرائیل وابسطه به حزب توده خیلی پخش میشده.ولی چیزی که کاملا مشهوده اینکه این ترانه ها با وجود تغییر زمان ماندگارند...

علی سه‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:59 ب.ظ

واقعا" یاذش بخیر خواننده هم خواننده قدیم مثل استاد معین داریوش هایده مهستی و... واقعا" شعر هاشون هم معنی ومفهوم داشت الان خودشون هم نمی فهمنن چی میگن
درود بر علی حاج اغاکهرهمیشه ما را میبرد به 25سال قبل درود

sara چهارشنبه 1 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 05:58 ب.ظ http://WWW.BANDARROSTAMI.BLOGFA.COM

زن بابای بد من آتیش زده به جونم غم گلومه گرفته نمیتونم بخونم
خواهر کوچولوی شیرین زبونم اون که مادر بوسه میزد رو دستاش زن بابا آتیش میزد به دستاش .... فرشته خوبیها رفت از خونه دیو پلیدیها بجاش پا گذاشت،این شعر رو بچه که بودم حفظ بودم ولی الان ....یادم رفته
شعرای قدیم رو وقتی میخونی لذت میبری چون معنیشون رو میدونی ولی الان چی ....

خلیلی چهارشنبه 1 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 06:42 ب.ظ

سلام.من کلاس اول دبستان بودم روز اول مدرسه بود معلم گفت هرشعری بلدین بخونین اکثر بچه ها یه توپ دارم ...خوندن .نوبت من که شد زن بابای بد من که الان هیچیش یادم نمونده رو تا آخر خوندم معلممون تعجب کرد اومد بهم گفت این شعر رو از کجا یاد گرفتی گفتم از مامانم.بهم گفت زن بابا داری گفتم اره مامانمه بیشتر تعجب کرد گفت مامان خودته ..............وبعد که بزرگتر شدم منظور معلم رو فهمیدم اون فک میکرد چون تو اون سن که همه شعرشون یه توپ بود من این شعر رو چنان با احساس خوندم نامادری دارم.باوجودی که سالهای سال از اون روز میگذره خاطره اون روز هیچ وقت از ذهنم پاک نمیشه.من از همینجا از معلم کلاس اولمون جناب اقای زیارتی که بعد از کلاس اول هیچ وقت ندیدمش قدردانی و تشکر میکنم.امیدوارم هرجا که هستند پیروز باشند.وبلاگتون زیباست اقای محمدی.

دوست سه‌شنبه 7 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 10:26 ب.ظ

علی.من یوقت یساری گوش میگرفتم.شعر تو مثل طلوع صبحی گاهی سرخی گاهی زرد.من فکردم میگه گاو سرخ وگاو زرد!!!!!!!!!!!!!!!!!

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد